sunnuntai 19. elokuuta 2012

Canicrossia

Olin viikonloppuna Jämijärvellä treenaamassa Canicrossia. Mukana oli Zonya, jonka kanssa on tavoitteena startata kisaura syksyllä. Treeniä tarvitaan vielä kovasti, mutta ekoihin kisoihin on tarkoitus mennä katsomaan ja kokeilemaan harrastajaluokkaan. Ei mulla ole mitään saumaa voittoon, noi kisaajat ,on tosi kovia juoksemaan koiriensa kanssa. Mä oon tämmöinen töppöjalka. :D Harrastus on kuitenkin tosi kiva ja harvoin tulee juostua niin lujaa kuin kisoissa juostaan, niin silloin pääsee näkemään, kuinka hyvä se oma kunto oikein onkaan ja kuinka kovaa sitä oikeasti pystyy juoksemaan. 

Meitä oli opastamassa Marika Tiiperi, joka on kisannut koiransa kanssa canicrossissa MM-tasolla. Oli aika hienoa päästä noin osaavan koulutettavaksi. Marika oli hirmu mukava ja osasi neuvoa hyvin meitä. Olen pohtinut pitkään, kuinka saan koiran vetämään koko matkan. Z vetää liian kovaa alkumatkasta, väsyy siitä eikä vedä enää ollenkaan. Loppumatkasta se sitten vetää ihan hyvin. Olen ajatellut käyttää sille loppupalkkaa, jotta koiralla säilyy into vetämiseen. Marika kertoi, että hänen juostessaan koirat ovat irti ja vain kisoissa koirat ovat kiinni valjaissa. Tajusin, että vaadin Zonyalta liikaa kun se on mulla vetoliinassa koko matkan ajan. Juostaan sen kanssa kuitenkin aika pitkiä lenkkejä eikä koira voi mitenkään ymmärtää, että sen pitäisi vetää koko matkan. 

Marika neuvoi meitä tekemään lenkkejä yhdessä, mutta lisäksi erikseen lyhyitä ja innostavia vetoharjoituksia palkan kanssa. Matkaa suurennetaan hiljalleen ja treenit pidetään innostavina ja hauskoina. Näin me ollaan nyt aloitettu. Jätän koiralle palkan ja hölkätään jonkin matkan päähän. Takaisin päin tullessa annan Zonyalle vetokäskyn, jolloin se vetää innolla palkan luo. Uskon, että sille jää nopeasti mieleen nämä harjoitukset, koska se nauttii juoksemisesta ja vetämisestä tosi paljon. Itseä vaan jännittää, että jaksanko kisoissa kuoda tarpeeksi lujaa koko matkan... Toivottavasti kunto ei petä! No, ahkera treenaaminen on alkanut jo, toivotaan, että tulosta tulee. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti